Spring naar content

Starten met zoekmachine optimalisatie: 7 tips om rekening mee te houden

Cas Maas - Digital marketeer

22 september 2022

Leuk om te delen?

Het inzetten van zoekmachine optimalisatie is van groot belang om verkeer naar je website te krijgen. Door het inzetten van zoekmachine optimalisatie op een juiste manier, geef je de vindbaarheid van je website een enorme boost. Lees hieronder 7 tips over hoe jij zoekmachine optimalisatie zo effectief en efficiënt mogelijk kan inzetten!

Welke 7 zoekmachine optimalisatie tips helpen jouw vindbaarheid verder?

Zoekmachine optimalisatie is niet alleen maar het schrijven van een stukje tekst. Voor je algehele vindbaarheid  is het belangrijk om breed naar zoekmachine optimalisatie te kijken. De volgende 7 tips helpen hierbij:

  1. Schrijf je pagina aan de hand van de juiste zoekwoorden
  2. Gebruik altijd een header en tussenkopjes
  3. Zorg voor een juiste url en goede metagegevens
  4. Voeg alt-tekst toe aan de afbeeldingen
  5. Voeg je website toe aan Google Search Console
  6. Voeg interne links toe aan je pagina
  7. Verkrijg externe links die linken naar je pagina

Tip 1: Schrijf  je pagina aan de hand van de juiste zoekwoorden

Voordat je een pagina gaat schrijven is het belangrijk om hiervoor het juiste zoekwoord in kaart te brengen. Gebruik altijd één hoofdzoekwoord, deze benoem je in de titel en in de H1-kop. Hierbij voeg je 2 á 3 ondersteunende zoekwoorden toe. Voeg een aantal extra synoniemen toe, deze synoniemen gebruik je in de inhoud van de tekst. Hoe vind je het juiste zoekwoord? Dat doe je door een zoekwoordenanalyse uit te voeren. In een zoekwoordenanalyse definieer je de zoekwoorden en daarbij kijk je of deze zoekwoorden ook daadwerkelijk zoekvolume hebben. Maak hierbij de afweging tussen een specifiek (short-tail) zoekwoord met veel zoekvolume/veel concurrentie en een long-tail zoekwoord met minder zoekvolume/minder concurrentie. Op een zoekwoord met veel zoekvolume wordt immers meer gezocht, maar waak er wel voor dat het zoekwoord niet te algemeen is. Algemene zoekwoorden zijn minder relevant en zorgen voor veel concurrentie. Long-tail zoekwoorden met wat minder zoekvolume/minder concurrentie, zijn vaak heel geschikt om sneller vindbaar op te worden. Na het bepalen van het juiste focus zoekwoord, start je met het schrijven van de pagina.

Tip 2: Gebruik altijd een header en tussenkopjes

Het gebruiken van een header en tussenkopjes is een ‘must’ bij het schrijven van een SEO-pagina. Dit is dan ook een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Headers worden ook wel H1 genoemd en tussenkopjes H2. Het gebruik hiervan maakt de tekst overzichtelijker en daardoor prettiger om te lezen voor de bezoeker. In één oogopslag wordt het duidelijk waar de desbetreffende alinea over gaat. Niet onbelangrijk, Google hecht veel waarde aan de H1 en de H2 koppen. Zorg er daarom voor dat deze koppen de belangrijkste zoekwoorden bevatten. Een H1 moet altijd op je pagina staan, H2- en H3 koppen mag je gebruiken bij de overige alinea’s.

Tip 3: Zorg voor een juiste url en goede metagegevens

De url en de metagegevens zijn, samen met de H1-titel, een van de belangrijke indicatoren voor Google waar de pagina over gaat. Zorg er daarom voor dat het belangrijkste zoekwoord terugkomt in de url. Onder de metagegevens valt de ‘metatitel’ en de ‘metabeschrijving’. Deze metagegevens worden door Google getoond in de zoekresultaten. Verwerk daarom een call-to-action of je belangrijkste USP’s in deze metagegevens. Voorbeelden van call-to-action teksten zijn ‘bestel direct online’ of ‘lees hier meer’. Belangrijk om nog te vermelden; zorg ervoor dat je metagegevens uniek zijn voor elke pagina.

Voorbeeld meta beschrijving

Tip 4: Voeg alt-tekst toe aan de afbeeldingen

Voor Google is het niet mogelijk om afbeeldingen te lezen. Geef foto’s en afbeeldingen daarom altijd een beschrijving mee. Dit wordt een alt-tag genoemd. In het CMS van de website is het mogelijk om dit aan te passen. Verwerk hier in het kort het belangrijkste zoekwoord uit je pagina.

Tip 5: Voeg je website toe aan Google Search Console

Google Search Console helpt je met het vindbaar maken van je website. Ben je niet of nauwelijks vindbaar in Google of wil je je zichtbaarheid vergroten, begin dan hier. Start met het indienen van je sitemap, op deze manier kan Google al je pagina’s makkelijk vinden. Controleer ook of je robots.txt bestand geen onnodige bronnen blokkeert en controleer je indexdekking. Hierin zie je meteen welke pagina’s Google heeft gevonden en – nog belangrijker – welke wel en niet geïndexeerd zijn en waarom. Een pagina wordt pas weergegeven als deze geïndexeerd is, indexeer je pagina dus altijd.

Tip 6: Voeg interne links toe aan je pagina

Links binnen je interne linkstructuur zorgen voor meer ‘link juice’. Hoe meer ‘link juice’, hoe hoger je in de zoekresultaten van Google zult staan. Verwerk daarom minimaal één interne link op je pagina. Om dit zo optimaal mogelijk te doen, zorg ervoor dat je de belangrijkste zoekwoorden verwerkt in de interne link. Dus niet: wij hebben ook blauwe herenfietsen. Lees meer. Wel: Lees meer over onze blauwe herenfietsen.

Tip 7: Verkrijg externe links die linken naar je pagina

Als er vaak (door relevante websites) naar je eigen website gelinkt wordt, gaat Google ervan uit dat je een betrouwbare website bent. Of dat je een autoriteit bent op een bepaald onderwerp. Zorg er daarom voor dat zoveel mogelijk (relevante) website naar je linken. Denk hierbij aan startpagina’s, forums of blogs. Schroom niet om hier actief in te duiken om extra autoriteit op te bouwen.

Zoekmachine optimalisatie toch liever uitbesteden?

Als ondernemer wil je je natuurlijk zoveel mogelijk op je core-business focussen. Wekelijks of maandelijks tijd besteden aan online marketing lukt daarom niet altijd. Gelukkig kun je bij Sterk Merkregisseurs terecht voor al jouw SEO-werkzaamheden. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Bekijk onze SEO-pagina of neem contact op.

Meer lezen

Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Lees verder
Website analyse

Wat is een website analyse?

Lees verder
Branded content

Wat is branded content?

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan