Spring naar content

Wat is redirect mapping?

Selma van Gils - Digital marketeer

22 september 2022

Leuk om te delen?

Ben je van plan om naar een nieuwe website (nieuw domein) over te stappen? Dan zijn er meerdere zaken waar je goed op moet letten. 1 aspect hiervan is het maken van een heldere, complete redirect mapping. Redirect mapping is het in kaart brengen van oude website URL’s die naar nieuwe pagina’s dienen te verwijzen. Door het instellen van redirects leid je de bezoeker naar de juiste pagina. Wanneer de URL’s van een website geredirect worden zijn deze niet meer benaderbaar. Daarom kun je redirects zien als een adreswijziging voor je URL’s, net zoals bij een fysieke verhuizing geef je je adreswijziging door. Wil je het aantal posities dat je verliest binnen Google tot de minimum beperken en wil je weten waarop je moet letten? Lees dan dit blog en kom alles te weten over redirect mapping.

Wat zijn redirects?

Een redirect zorgt ervoor dat een bezoeker naar een andere pagina geleid wordt. Met een redirect geef je eigenlijk een instructie mee aan de zoekmachine dat een pagina gewijzigd is. Bij het instellen van een redirect stuurt de zoekmachine je automatisch door naar de nieuwe URL. De twee belangrijkste redirects zijn 301 en 302, deze staan hieronder uitgelegd:

  • 301 redirect

Bij een 301 redirect wordt de bezoeker doorverwezen naar een nieuwe pagina. Stel je hebt een pagina die ‘sterkmerkregie.nl/social-ads’ heet, maar je wilt voortaan dat de bezoekers komen op ‘sterkmerkregie.nl/social-media-ads’, dan stel je hier dus een 301 redirect voor in. Een 301 redirect is een permanente verandering. Als je deze instelt zal de pagina voor altijd gedirect worden.

  • 302 redirect

Een 302 redirect is bijna hetzelfde als een 301 redirect. Het enige verschil zit hem in het feit dat een 302 redirect slechts tijdelijk is. Dit kun je gebruiken als je een pagina hebt die je tijdelijk gebruikt, maar waarbij je over een tijdje de oude pagina weer gaat gebruiken. De oude pagina zal dan ook zijn linkwaarde behouden. Tijdelijke redirects komen zelden voor en wij raden in de meeste gevallen dan ook aan om 301 redirects te gebruiken.

Hoe stel je zoekmachines op de hoogte van een SEO-migratie?

Er zijn verschillende manieren om een redirect mapping aan te leveren. Bijvoorbeeld via een Excel of htaccess bestand. Een htaccess bestand is een simpel tekstbestandje waarmee je zaken kunt uitvoeren. Wat de beste manier is van aanleveren, hangt af van je webbouwer. Normaal gezien plaatst je webbouwer het desbetreffende bestand in de root van je website. Hiermee wordt de server op hoogte gesteld. Als dit is gelukt, wordt bij het raadplegen van de oude URL, de nieuwe URL getoond.

Hoe verloopt een SEO-migratie traject?

Je begint met het achterhalen van alle URL’s binnen je website. Dit kun je doen door middel van het raadplegen van je sitemap. Let er wel op dat het een XML-sitemap moet zijn, omdat andere sitemaps niet dynamisch zijn en daardoor mogelijk niet actueel. Andere manieren om de URL’s te achterhalen zijn de tools Screaming Frog en SE Ranking. Ook kan Google Analytics enige ondersteuning bieden bij het uitzoeken van je meest gezochte pagina’s (URL’s).

Bij een migratie is positieverlies onvermijdelijk. In sommige gevallen is dat niet erg, omdat zoekwoorden gedateerd kunnen zijn. Breng daarom voor je de redirect mapping uitvoert, alle belangrijke zoekwoorden in kaart. Doe dit middels een zoekwoordenonderzoek; zo breng je in kaart waar je op gevonden wordt. Kijk daarna naar het zoekvolume en de concurrentie om te bekijken of deze zoekwoorden nog daadwerkelijk relevant zijn voor je website.

Na het doorvoeren van de redirects is het belangrijk om een aantal checks uit te voeren. Voer de technische checks uit (laadtijd van de nieuwe pagina’s en werking van de redirects), maar kijk ook naar de posities van de zoekwoorden na de SEO-migratie. Zie je dat deze posities gedaald zijn? Dan ga je een SEO-optimalisatie proces in, hierover vind je hier meer informatie.

Goed om te weten bij redirect mapping

  • Een SEO-migratie voer je uit om ervoor te zorgen dat je op je belangrijkste en best scorende zoekwoorden het positieverlies zoveel mogelijk minimaliseert binnen de zoekmachines
  • Het doel van SEO-migratie is altijd positiebehoud, redirect mapping is hierbij het middel
  • Behoud hetzelfde domein, inhoud van pagina’s en paginastructuur
  • Controleer altijd je redirects na de migratie

Redirect mapping toch liever uitbesteden?

Bij de overgang naar een nieuwe website is redirect mapping een ‘must’. De totale overgang van de oude naar de nieuwe website kost veel tijd, waardoor je je minder op je core-business kan focussen. Gelukkig kun je bij Sterk Merkregisseurs terecht voor je gehele websitemigratie. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Bezoek onze SEO-pagina of neem contact op.

Meer lezen

Zoekmachine optimalisatie

Starten met zoekmachine optimalisatie: 7 tips om rekening mee te houden

Lees verder
Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Lees verder
Website analyse

Wat is een website analyse?

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan