Spring naar content

Wat is branded content?

Cas Maas - Digital marketeer

16 juni 2022

Leuk om te delen?

Branded content is een vorm van content waar de merkuiting is versmolten met de content (video, tekst of activatie) die waarde toevoegt in de vorm van entertainment of informatie. Het is niet net zoals bij advertenties dat de commerciële boodschap centraal staat.

Branded content wordt vaak door de war gehaald met normale advertenties of het sponsoren via bekende personen. Pas wanneer de advertentie boven het commerciële uit stijgt, kun je spreken van het type branded content.

Waar let je op bij branded content?

Om bij het identificeren van James Bond te blijven, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Als je niet weet wie je doelgroep is dan kan het zomaar verkeerd uitpakken. Bij het gevalletje James Bond Is het ook heel leuk om daar dieper op in te zoomen.

Waar James Bond in de koude oorlog voor het eerst werd vertoond in de bios was de positionering gericht op het spionnenwerk en het echte man-zijn. Om deze positionering te matchen werd James dus ook volledig ingericht met ondenkbare gadgets en de vele vrouwen (Bond-girls) die bij hem waren. Maar sinds kort is daar een grote verandering gaande. Daniel Craig werd een ruwere 007 met emoties. Weg was de oude onoverwinnelijke James Bond. En dat paste perfect in de wereld waarin we nu zitten.

De keuze van deze verandering is natuurlijk de moordende concurrentie. Met films zoals de Bourne-trilogie werd de nadruk gelegd op het nieuwe moderne spionage. Maar door de switch te maken tussen positionering is het merk James Bond weer helemaal terug.

Conclusie hiervan is dat positionering heel erg belangrijk is. En dat dit niet vanuit het “Brand” moet gebeuren maar juist vanuit de doelgroep bepaald moet worden welke content geplaatst gaat worden.

Waarom is branded content succesvol?

Likeability

Branded content moet likeable zijn. De content die je plaatst moet herkenbaar zijn bij je doelgroep maar het moet vooral ook nuttig zijn. Samen met de herkenbaarheid en niet al te veel informatie zorgt dit ervoor dat het inspirerend is, onverwacht is en het dus leuk vinden.

Daarnaast heb je de kans dat het viral gaat. Wanneer de content zo goed en onderscheidend is, dat mensen de moeite nemen om het filmpje af te kijken en het te liken of te delen, kan het zo maar zijn dat het viral gaat. Hierbij gaat het buiten je initiële doelgroep, maar vergroot dit je bereik. En daarmee je naamsbekendheid. Heel belangrijk voor het top-of-mind denken!

Content die mensen daadwerkelijk willen zien

Als je het zo in elkaar steekt dat het totaal niet meer lijkt op een reclame, maar eigenlijk een gaaf filmpje waar het toevallig gaat over iets van jouw merk. Het maakt niet uit welk merk er in is verwerkt. Het filmpje wordt bekeken omdat het uniek is en leuk is om naar te kijken.

Dit is belangrijk voor dit soort content. En daarnaast ook het lastige. Want waar een normale advertentie vooral gericht is op het verkopen van producten of diensten. Moet je hier een apart creatief concept omheen bouwen. En dat is soms lastiger dan je denkt. Want het moet niet al te ver van je eigen waardepropositie liggen.

Met de grote opkomst en misschien wel verovering van YouTube is het publiceren en verspreiden van Branded content een stuk gemakkelijker geworden. Maar omdat dit gemakkelijker is geworden, is het weer moeilijker geworden om hier uniek in te zijn. Volgens de meest recente gegevens worden er per minuut zo’n 400 uur aan content geplaatst. Om daartussen uniek te zijn gaat lastig worden. Denk dus out-of-the-box!

Zorg dat het subtiel is

En met subtiel bedoel ik dat de content die je creëert niet meteen schreeuwt dat het om dat merk gaat. Kijk naar het filmpje van Volvo eerder deze blog. Het begint met het hoofd van Van Damme en pas aan het einde wordt het logo van Volvo getoond. Heel subtiel wordt het merk pas zichtbaar gemaakt. En daardoor is het anders dan keiharde reclame. Daarnaast is het ook interessant om in te spelen op de waan van de dag met bijvoorbeeld feestdagen of inhakers.

Nu je eigen content schrijven!

Ga nu zelf aan de slag om je eigen content te schrijven. Zelfs als je zo veel mogelijk, zo snel mogelijk wilt verkopen, dan zal de juiste content je hier mee helpen. Maar zorg voor richting en sturing tijdens het proces.

Meer lezen

Omnichannel

Wat is omnichannel?

Lees verder
Concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse: een belangrijk onderdeel van je (digitale) strategie!

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan