Spring naar content

Trends en ontwikkelingen marketing 2024

Marco de Krieger - Account Executive

22 januari 2024

Leuk om te delen?

2023 ligt alweer achter ons, tijd om een blik te werpen op het nieuwe jaar. Waar ligt komend jaar de focus op? Waar moet je het komende jaar extra rekening mee houden? En welke trends en ontwikkelingen zijn er op marketing gebied in 2024? Onze merkregisseurs, Ralph en Marco, hebben het alvast voor je in kaart gebracht. Dit zijn hun belangrijkste inzichten om bij stil te staan in dit nieuwe jaar.

1. Korte video’s steeds populairder

We krijgen steeds meer prikkels te verwerken op een dag en als gevolg daarvan wordt onze spanningsboog ook steeds korter. Vooral bij jongeren merken we dat dit echt begint te spelen. Wanneer je je boodschap richting de doelgroep goed over wil brengen, is het dan ook goed om hier rekening mee te houden. Een van de manieren waarop je hiermee kunt omgaan is door goed gebruik te maken van korte video’s. We zien dan ook dat korte video’s op TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts steeds populairder worden.

Daarnaast is het belangrijk om bijschriften en ondertitelingen aan je video’s toe te voegen, aangezien we video’s steeds vaker bekijken zonder geluid. Zo zorg je ervoor dat de boodschap altijd bij de doelgroep binnen komt.

2. Op weg naar owned media

Door het verdwijnen van third party cookies, het aanscherpen van privacy instellingen en het afbouwen van een aantal targeting-mogelijkheden op Meta, is het belangrijk om te focussen op eigen data. Het opbouwen van je eigen data wordt een absolute prioriteit. Een van de manieren om dit te bewerkstelligen is door de focus te leggen op je owned Media. Dit omvat alle media die je volledig in eigen beheer hebt, zoals bijvoorbeeld je website.
Start dus vandaag nog met nadenken over je ‘owned media’-strategie, en verminder je afhankelijkheid van ‘paid media’.

3. Less is more

Minimalisme heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. In 2024 worden de trends van eenvoud, functionaliteit en een stijlvolle gebruiksvriendelijkheid belangrijker, nu ook grote merken steeds vaker kiezen voor een simpele stijl.

In logo’s van merken zien we bijvoorbeeld steeds minder complexe elementen, maar juist eenvoud en simpele vormen. Online zien we daarnaast veel witruimte en grote vlakken terugkomen. De nadruk ligt vooral op de kernboodschap, of het nu gaat om producten die je wilt verkopen of de emotie die je wilt overbrengen.

4. SEO wordt belangrijk op sociale media

Het belang van zoekmachineoptimalisatie (SEO) op sociale media wordt steeds groter. Jongeren geven aan dat ze een platform zoals TikTok regelmatig gebruiken als een soort zoekmachine. Dus ook social media biedt een kans om in het zoekgedrag van je doelgroep terecht te komen. Wil jij deze doelgroep nog beter bereiken? Maak dan van SEO op social media een prioriteit!

Wil je samen met ons verder sparren over de trends en ontwikkelingen voor marketing in 2024? Neem dan contact met ons op!

Meer lezen

Website analyse

Wat is een website analyse?

Lees verder
Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Lees verder
Branded content

Wat is branded content?

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan