Spring naar content

De belangrijkste ontwikkelingen op social media gebied

Saskia Scholten - Digital marketeer

27 februari 2024

Leuk om te delen?

Social media zijn altijd in beweging. Wij zetten de laatste trends voor je op een rij. Eén ding verklappen we vast: ook het afgelopen jaar steeg het aantal gebruikers van social media weer. Merkregisseur Saskia brengt je up to date.

Grote jongens blijven groot

WhatsApp, Facebook en YouTube vormen nog steeds de top drie. De grootste verschuiving zien we bij LinkedIn en X (voorheen Twitter). Zo valt bij LinkedIn op dat het aantal gebruikers het afgelopen jaar met een half miljoen toenam, tot 5,5 miljoen Nederlanders. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg zelfs met 20%, naar 1,2 miljoen Nederlanders.

Hoewel X de laatste tijd veel negatieve aandacht kreeg steeg het aantal gebruikers met vier procent. Ook de intensiteit van het gebruik steeg. Het aantal dagelijks gebruikers van het voormalige Twitter groeide van 1,1 naar 1,3 miljoen Nederlanders.

Threads vs. X

In juli 2023 lanceerde Instagram Threads, een vergelijkbaar medium. De grote vraag was toen: gaat Threads een bedreiging vormen voor X? Inmiddels gebruiken 875.000 Nederlanders het nieuwe platform, waarvan 300.000 er dagelijks op zitten. Maar een grote groep haakt ook weer af. Onder de niet-gebruikers van Threads lijkt er op dit moment weinig animo  te zijn om het te gaan gebruiken.

Groei TikTok vlakt af, Snapchat kabbelt door

De jeugd heeft de toekomst, maar niet per se wat social media betreft. Sommige trends die onder jongeren spelen zetten niet door naar de oudere generaties. Neem bijvoorbeeld Snapchat. Populair onder jongeren maar adoptie door ‘oudere’ Nederlanders zet niet door.

En TikTok? Blijft dat vooral populair blijft onder jongeren, of weet het zijn weg naar een oudere doelgroep te vinden? Hoewel het gebruik onder 20-39-jarigen het meest groeide, lijkt de adoptie af te vlakken. Het dagelijks gebruik groeide met ‘maar’ 5% naar 2,6 miljoen Nederlanders.

BeReal lijkt in ieder geval af te haken. Vorig jaar was het nog een van de belangrijkste nieuwkomers, maar het platform verliest dit jaar een significant deel van zijn gebruikers.

Instagram minder populair onder tieners

Instagram groeit intussen rustig door, van 7,8 miljoen naar 8 miljoen Nederlandse gebruikers. Onder tieners is TikTok voorbij aan Instagram in het dagelijks gebruik. Maar in de leeftijdscategorie 20 tot 39 wint Instagram in het dagelijks gebruik juist terrein en vergroot het het gat met Tiktok. In alle andere leeftijdscategorieën boekt Instagram een mooie groei.

Social media en SEO

Jongeren gebruiken deze socialmediaplatformen (en Pinterest) steeds vaker als zoekmachine. Vooral voor het zoeken naar recepten en gerechten, vakantiehotspots, restaurants of tutorials op het gebied van mode en make-up. Het is dus extra belangrijk om goed na te denken over het gebruik van SEO in je content. De socialplatformen denken daar zelf ook meer en meer over na. Sinds oktober 2023 is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om zoekadvertenties op TikTok in te zetten.

De invloed van AI op betaalde social media

Ook de invloed van artificial intelligence zien we terug op de kanalen. Met behulp van AI wordt het steeds makkelijker om advertentiecampagnes te maken. Meta is hier al langere tijd mee bezig (Meta advantage +). En uit onderzoek blijkt dat rond de 28% van de adverteerders meer resultaat halen uit campagnes die gebruik maken van deze functie. Meta leert van je advertentieaccount en zet die data om tot betere resultaten.

De comeback van lange video’s

Kort! Korter! Mand! De spanningsboog van de gemiddelde socialmediagebruiker werd korter en korter en dus moesten alle video’s zo beknopt mogelijk. Toch? Nou, er lijkt nu weer meer behoefte te komen aan wat langere video’s, tussen de twee en vijf minuten. Dan gaat het wel om wat diepgaandere content.

LinkedIn ads neemt afscheid van vergelijkbare doelgroepen

LinkedIn gooit wat om; met ingang van 29 februari 2024 is het op LinkedIn Ads niet langer mogelijk om gebruik te maken van vergelijkbare doelgroepen. In plaats daarvan kun je nu met voorspellende doelgroepen werken. Voordat je een voorspellende doelgroep kunt maken, moet je beschikken over een leadgeneratieformulier, een lijst met contactpersonen of een conversie met meer dan 300 leden.

Het einde van de third-party cookies

In 2024 komen third-party cookies langzaam te vervallen. Dit betekent dat gegevens zoals leeftijden en interesses niet meer gebruikt kunnen worden om gericht te adverteren en te retargeten. Facebook adverteren blijft nog steeds belangrijk, daarnaast gaat Meta Conversion API een belangrijke rol spelen. Dat maakt namelijk gebruik van server-side tracking in plaats van browser-side tracking om gegevens te verzamelen. Door de Conversion API aan je website te koppelen, kun je nog steeds veel gegevens bijhouden zonder afhankelijk te zijn van cookies.

Een hoop interessante trends voor 2024 dus. Heb jij je socials voor dit jaar op orde? Neem eens contact op met onze merkregisseur Saskia (sscholten@sterkmerkregie.nl). Zij vertelt je precies hoe je social media succesvol inzet voor jouw organisatie.

Meer lezen

Trends en ontwikkelingen

Trends en ontwikkelingen marketing 2024

Lees verder
Website analyse

Wat is een website analyse?

Lees verder
Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan