Spring naar content

Goede arbeidsmarktcommunicatie trekt de juiste sollicitanten aan

Ralph Smits - Creative director

03 april 2024

Leuk om te delen?

Krapte op de arbeidsmarkt en war for talent zijn niet alleen de uitdagingen van vandaag: al decennialang is er een grote noodzaak om geschikte medewerkers te vinden. En als je ze hebt, dan wil je ze ook behouden. Geen makkelijke opgave.

Er wordt ook steeds meer creativiteit van recruiters gevraagd. De traditionele manier van werven is lang niet meer zo effectief als voorheen. Tegenwoordig vissen we allemaal in dezelfde vijver. Als werkgever moet je dus zien op te vallen tussen je concurrenten. In deze blog nemen we je mee in de belangrijkste ontwikkelingen en hoe je daarmee het beste kunt omgaan.

Je werkgeversmerk als basis

De identiteit van je werkgeversmerk kan verschillen van je corporate- of productmerk. Een overkoepelende merkgedachte is ideaal voor branding, maar dit betekent niet automatisch dat je externe merk volledig overeenkomt met je interne merk. Hoe onderzoek je de verschillen en overeenkomsten, en hoe stel je de identiteit van je werkgeversmerk vast? Daarvoor moet je eerst je visie, missie, kernwaarden, ambities, doelstellingen en organisatiecultuur in kaart brengen. Een archetype bepalen is een effectieve methode om het gevoel van je werkgeversmerk te definiëren. En wat heeft dat merk te bieden? Het invullen van de why-how-what-methode kan je helpen die vraag te beantwoorden.

Personalisatie

Stem als werkgever je communicatie af op individuele interesses en behoeftes van potentiële kandidaten. Laat je berichten inhoudelijk aansluiten bij hun achtergronden en vaardigheden. Zo vergroot je hun betrokkenheid.

Maak je website laagdrempelig voor contact

Bezoekers van je website zijn vaak geïnteresseerd in je bedrijf, jou als werkgever en je vacatures. Toch solliciteert slechts 1 procent van hen. De overige 99 procent blijft anoniem –zonde. Lange sollicitatieformulieren invullen, een cv uploaden, al vroeg een motivatie schrijven, een account aanmaken … Door dit allemaal van hen te vragen, haken je bezoekers al snel af. Maak je website daarom laagdrempelig, zodat ze makkelijk met jou in contact kunnen komen. Het voelt dan namelijk niet meer als solliciteren.

Er zijn verschillende manieren om contactmomenten laagdrempeliger te maken. Bied de optie om live te chatten met iemand van je bedrijf, bijvoorbeeld door een WhatsApp-button op je website. Nodig bezoekers uit om vragen te stellen aan een hr-medewerker of iemand van de desbetreffende afdeling – misschien wel hun toekomstige collega. Gebruik contactformulieren niet alleen op je website, maar ook in advertenties. Kandidaten hoeven dan niet door te klikken naar je website, maar kunnen direct een reactie achterlaten. Gebruik social media om persoonlijke relaties met kandidaten op te bouwen. Integreer die kanalen op je website en moedig bezoekers aan op deze manier contact met je op te nemen.

Leadgeneratie als wervingsstrategie

Door leadgeneratie haal je meer kandidaten uit de anonimiteit. Zo kun je jouw talentenpool uitbreiden met warme contacten. Voorheen verlieten bezoekers je website en kwamen ze nooit meer terug, nu kun je het gesprek met ze aangaan. Conversatie boven conversie. In de huidige wervingsmarkt is het belangrijk je kandidaten te leren kennen en warme contacten op te bouwen.

Datagedreven recruitmentmarketing

De arbeidsmarktcommunicatie maakt steeds meer gebruik van gegevens en analyses om de effectiviteit van werving te meten en te optimaliseren. Waar zit het talent? Welke kanalen zijn het effectiefst? Hoe kun je de boodschap aanpassen voor verschillende doelgroepen? Data geven inzicht in zulke kwesties.

Een effectieve werken-bij-website

Een effectieve werken-bij-website weerspiegelt het beste van je bedrijf: de inspirerende bedrijfscultuur; de moderne kantooromgeving; de nieuwste technologieën; zelfs de vertrouwde pingpongtafel voor een informeel tintje. Dit alles biedt potentiële sollicitanten een voorproefje van wat ze kunnen verwachten binnen jouw bedrijf. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel carrièrepagina’s worstelen met lage conversieratio’s.

Wil jij ook de juiste sollicitanten aantrekken? Neem gerust contact op.

Meer lezen

Trends en ontwikkelingen

Trends en ontwikkelingen marketing 2024

Lees verder
Employer branding

Wat is employer branding en hoe kom je tot een succesvol werkgeversmerk?

Lees verder

"*" geeft vereiste velden aan