Spring naar content

Adverteren op TikTok

Saskia Scholten - Digital marketeer

20 februari 2023

Leuk om te delen?

Het aantal gebruikers van TikTok groeit als kool, en het einde van deze groei lijkt nog niet in zicht. Het pérfecte moment dus om je eens te verdiepen in de mogelijkheden die TikTok te bieden heeft als marketingkanaal. Wat maakt TikTok interessant om op te adverteren? En hoe werkt het adverteren op TikTok precies? In dit blog leggen we het je uit.

Waarom TikTok inzetten als marketingkanaal?

TikTok mag dan wel een relatief nieuw social mediakanaal zijn, maar het is in korte tijd wel gegroeid tot een van de meest gebruikte social mediakanalen, zowel wereldwijd als in Nederland. In Nederland groeide het aantal gebruikers in 2021 al met 1.028.000, van zo’n 700.000 naar zo’n 1.7 miljoen gebruikers. In 2022 groeide het aantal gebruikers zelfs met 1.285.000. TikTok telt vandaag de dag meer dan 3 miljoen gebruikers in Nederland. Hiervan maakt ongeveer de helft dagelijks gebruik van de app, en dat voor gemiddeld zo’n 52 minuten per dag! Dit maakt TikTok razend populair, wat het adverteren op TikTok zeer interessant maakt.

Ook de diversiteit van de gebruikers van TikTok is enorm gestegen. Waar TikTok eerst vooral populair was onder jongeren, zijn er nu meer en meer gebruikers van boven de 25 jaar oud die actief zijn op TikTok. Ongeveer 70% van de gebruikers heeft een leeftijd van tussen de 18 en 35 jaar oud. Hierdoor bereikt een advertentie op de app een bredere doelgroep dan voorheen.

Kijkend naar het engagement percentage valt TikTok ook op. TikTok heeft een engagement percentage van 29%. Dit is een aanzienlijk hoog percentage wanneer je het vergelijkt met het engagement percentage van grote concurrent Instagram, met een engagement percentage van tussen de 5 en 10%.

Soorten advertenties op TikTok

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je kunt adverteren op TikTok:

In-Feed Video
Dit zijn normale advertenties die op de tijdlijn van TikTok voorbijkomen. De advertentie lijkt hier het meeste op een normaal bericht. Het is hierdoor tevens ook de meest gebruikte manier van adverteren op TikTok. De advertentie heeft natuurlijk wel een link naar de website of app van de adverteerder.

Tile Experiences
Deze vorm lijkt heel erg op de in-feed video. Het verschil zit hem in de optie om tegels toe te voegen onderaan de advertentie. Hierin kun je producten laten zien. Deze productfoto’s sturen je dan door naar de productpagina. Dit is dus een betere optie wanneer je meerdere producten wil uitlichten.

Brand Takeover
Een Brand Takeover is een advertentie die als eerste naar voren komt wanneer je de app opent. Het is een korte video die maximaal 5 seconden in beeld blijft, maar je kunt de advertentie niet overslaan. Na een aantal seconden verandert de advertentie in een In-Feed videoadvertentie. Wat een Brand Takeover extra aantrekkelijk maakt, is dat er maar één merk een bepaalde categorie kan overnemen. Deze Brand Takeover duurt 24 uur. Je hebt dan dus 24 uur lang geen enkele concurrentie.

TopView
TopView advertenties lijken op Brand Takeovers, maar zien er meer uit als een normale video. Deze advertentie verschijnt dus ook als eerste video wanneer je de app opent, maar je kunt hem wel overslaan.

Naast deze manieren van adverteren kun je natuurlijk ook zelf een TikTok account aanmaken en hier relevante video’s plaatsen. Maar hoe pak je dit aan? Speel in op trends, maak je video’s niet te ‘gelikt’, maar juist wat ruwer en post frequent. Het is ook een optie om samen te werken met een influencer waarvan de volgers aansluiten bij je doelgroep.

Tips voor het adverteren op TikTok

Kom snel ‘to the point’
Denk goed na over de opbouw en inhoud van de advertentie, dit spreekt natuurlijk voor zich, maar de best lopende TikToks duren tussen de 21 en 34 seconden. Dit betekent dat je ongeveer een halve minuut hebt om de aandacht te pakken en om mensen van je product of dienst te overtuigen. Denk dus goed na over hoe je je doelgroep benadert en hoe je hun aandacht vasthoudt.

Bewaar de ‘gelikte’ video’s voor je andere social mediakanalen
Zorg ervoor dat je advertentie zoveel mogelijk lijkt op een normale TikTok. Het is eenvoudig om een advertentie over te slaan op TikTok. Je hoeft niet op een kruisje te klikken, je swipet simpelweg naar de volgende TikTok. Daarom is het belangrijk dat het niet meteen zichtbaar is dat je advertentie geen normale TikTok is. Wanneer gebruikers niet weten dat ze naar een advertentie kijken zullen ze in ieder geval de eerste paar seconden van je advertentie zien. Vaak is dit genoeg om de aandacht te trekken. Hierbij is het dus belangrijk dat je video er niet te ‘gelikt’ uitziet, maar juist rauwer is.

Gebruik het bereik van creators
Werk samen met influencers en creators. Allereerst zorgt het inzetten van creators voor je advertentie ervoor dat je advertentie meer op een normale TikTok lijkt, zeker als het een bekend gezicht is. Daarnaast wordt door het inzetten van influencers het bereik en het engagement enorm vergroot. Men is eerder geïnteresseerd in wat je te bieden hebt wanneer het wordt verteld door iemand die ze kennen.

Zorg dat je ‘on trend’ bent
Speel in op trends. Ook dit vergroot de interesse in je advertentie. Er zijn enorm veel verschillende trends populair op TikTok en er komen constant nieuwe trends bij. Vind de trends door te zoeken op hashtags die voor jouw video interessant zijn en bekijk wat voor content er wordt gedeeld onder deze hashtag. Gebruikers zijn met de meeste van deze trends bekend. Een trend gebruiken in je advertentie zorgt dus ook voor herkenbaarheid. Verdiep je dus eens in deze trends en kijk of je hier met je advertentie op in kan spelen!

Sterk helpt bij het adverteren op TikTok

Als ondernemer wil je je natuurlijk zoveel mogelijk op je core-business focussen. Wekelijks of maandelijks tijd besteden aan online marketing lukt daarom niet altijd. Gelukkig kun je bij Sterk Merkregisseurs terecht voor al jouw social-werkzaamheden. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem gerust contact op.

Meer lezen

"*" geeft vereiste velden aan