Maak het verschil met sterke arbeidsmarktcommunicatie
Ralph Smits - Creative director
16 november 2022
Leuk om te delen?
Arbeidsmarktcommunicatie is de manier waarop je doelgerichte communicatiemiddelen inzet om potentiële medewerkers te werven en huidige medewerkers te binden en te behouden. Dit kan gaan om een specifieke doelgroep, het in korte tijd verhogen van je capaciteit of het versterken van je employer brand op lange termijn. Middels arbeidsmarktcommunicatie verbind je de organisatie met de juiste mensen.
Waarom is arbeidsmarktcommunicatie belangrijk?
Met overtuigende arbeidsmarktcommunicatie bereik je de juiste doelgroepen en vervul je vacatures met de juiste mensen. Door een strategische aanpak van je arbeidsmarktcommunicatie versterk je jouw positie op de arbeidsmarkt. Door de employer branding propositie te vertalen naar overtuigende arbeidsmarktcommunicatie, trek je talenten aan die passen bij de ambities en cultuur van de organisatie. Denk bij arbeidsmarktcommunicatie ook aan een referral campagne waarbij je nieuwe collega’s werft via je huidige medewerkers. Samen komen we tot creatieve oplossingen voor het werven van talent en kennis.
Wat valt onder arbeidsmarktcommunicatie?
Onder arbeidsmarktcommunicatie vallen een aantal onderdelen die onze specialisten voor jou kunnen inzetten bij het werven van nieuwe medewerkers. Op basis van het vraagstuk proberen we inzicht te krijgen in de merkidentiteit, doelgroep en concurrentie op de arbeidsmarkt. Een scherpe employer value propositie is een belangrijk uitgangspunt voor de arbeidsmarktcommunicatie. Bij arbeidsmarktcommunicatie kun je denken aan de volgende communicatiemiddelen:
- Recruitmentwebsite
- Vacatureteksten
- E-mail marketing
- Google Ads campagne
- Social media campagne
- Abri’s
- Guerrilla
- Beursstand
- Marketing automation
- Referral campagne
- Recruitment video
Voordat deze middelen worden ingezet is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Aan de hand van de doelgroep wordt er bepaald welke middelen daadwerkelijk ingezet gaan worden.
Wat zijn de voordelen van arbeidsmarktcommunicatie?
Wil jij beter op het netvlies komen van je doelgroep(en)? Met een goede arbeidsmarktcommunicatie vervul je vacatures sneller en verhoog je de kwaliteit van je kandidaten. Bij een juiste inrichting van je arbeidsmarktcommunicatie levert het je niet alleen meer sollicitaties op, maar ook tijdwinst. Arbeidsmarktcommunicatie kan op veel meer gebieden een positief effect hebben op je organisatie. De voordelen op een rij:
- Je bereikt sneller de gewenste doelgroep
- Je onderscheidt je van je concurrenten
- Het levert tijdswinst op
- Door het aantrekken van de juiste medewerkers blijven ze lang aan je organisatie verbonden
- Op lange termijn bespaart het kosten, door het inzetten van de juiste middelen voor de juiste doelgroep
Arbeidsmarktcommunicatie kan je organisatie op een positieve manier stimuleren. Zelf hulp nodig bij je arbeidsmarktcommunicatie? Wacht niet en neem nu nog contact op met onze specialisten. Samen tillen wij je organisatie naar een hoger niveau.
Sterk helpt bij arbeidsmarktcommunicatie
Wij hebben de middelen en de creatieve, strategische en digitale specialisten om te helpen bij jouw arbeidsmarktcommunicatie. Bij de ontwikkeling van een arbeidsmarktcampagne zetten we je doelgroep centraal. Dit doen we middels het See-Think-Do-Care model. Hiermee bepalen we jouw campagnestrategie, waardoor je altijd een strategie hebt die aansluit bij de wensen en behoeften van je huidige werknemers en het talent op de arbeidsmarkt. Het See-Think-Do-Care model maakt het inzichtelijk in welke fase van de kandidatenreis de doelgroep op dit moment zit.
Na het opstellen van de doelgroep en doelstellingen kunnen onze specialisten aan de slag. Afhankelijk hiervan wordt er bepaald welke middelen er ingezet gaat worden. Denk hierbij aan een creatief datagedreven wervingscampagne. een referral campagne en het versterken van je employer brand. Door het verbinden van branding en data kunnen wij het resultaat van de campagne voorspellen en verbeteren.
Meer informatie
Bij Sterk Merkregisseurs kun je dus terecht voor je gehele arbeidsmarktcommunicatie.
Heb je interesse? Of wil je meer weten over het proces? Neem gerust contact op.
Onze specialisten staan klaar om je arbeidsmarktcommunicatie verder te brengen, want samen komen we tot creatieve oplossingen voor het werven van talent en kennis!